Postul. O posibilă reechilibrare pentru trigonului trăirii…

In esență trebuie să avem o grijă mare de sănătatea noastră privită ca și un întreg. Nu trebuie să interpretăm postul doar ca și o restrictie la alimente ci și o primenire a corpului și sufletului pentru că, așa cum a spus Sfantul Vasile: "Feriți-vă de a măsura postul cu o simplă înfrânare în ale mâncării. Cei ce se înfrânează de la mâncare, dar au purtări rele, se aseamănă Diavolului care, deși nu mănâncă nimic, nu încetează să păcătuiască".


3 PAULY Paine cu Teff

Atenție! Acest text este scris de Dr. Albu Horațiu. ©Albu Horațiu. Toate drepturile sunt rezervate! Este interzisă publicarea sau reproducerea integrală sau parțială, sub oricare forma (electronică, mecanică, fotocopiere, etc.) precum și transmiterea oricăror parți din această lucrare fară acordul explicit al autorului!

Atentie! Acesta este textul complet trimis revistei “Click! Sanatate” pentru numărul din 6 Aprilie 2013. Toate alte modificări care apar în paginile respective sunt interpretări și considerații personale ale redactorilor revistei mai sus amintite pe marginea textului meu și nu-mi reprezintă în mod automat poziția! Ele nu-mi aparțin! – dr. Albu Horatiu

 

Postul. O posibilă reechilibrare pentru trigonului trăirii…

In loc de preambul...

Conform abordării medicale holistice, viețuirea fiecărui dintre noi se bazează pe triunghiul corp – minte – suflet și interrelațiile dintre ele. Astfel, afectarea unuia dintre cele trei unghiuri ale acestui trigon conduce invariabil și la dezechilibrarea celorlalte două. In mod logic - noi ca și medici – pentru a obține rezultate depline atunci cand încercăm să tratăm unul dintre colțurile de care ne ocupăm (corpul și mintea), nu trebuie niciodată să le neglijăm pe celelalte. Din păcate, de cele mai multe ori, asta facem!

Aceia ce-și doresc să analizeze și să aprofundeze rândurile de mai sus, au tot dreptul și chiar datoria să o facă...E spre binele lor!

Pentru noi – creștinii ortodocși – postul are atât caracter spiritual ( reprezentand o primenire a sufletului prin reținerea de la gânduri rele) cât și unul corporal (o curățire a trupului prin abținerea de la consumul unor alimente). Dacă pentru primenirea sufletului sfaturile cele mai pertinente pot veni din partea duhovnicului Dvs., pentru curățirea corectă a corpului și obținerea de beneficii maxime în urma restricțiilor alimentare autoimpuse pe perioada postului, vă poate sta la îndemână medicul sau nutriționistul...

Astfel, mai mult de jumătate dintre conaționalii noștri țin post. Mulți dintre ei îl respectă ocazional sau parțial (anumite zile sau săptămâni, restricții doar la unele categorii dintre alimentele interzise), alții – ce-i drept mult mai puțini – îi respecta în totalitate perioadele și restricțiile. Cu cât înaintăm în vârstă, parcă apar tot mai multe motive sufletești care ne îndeamnă către post! In același timp, organismul nostru, devine mult mai puțin versatil în capacitățile sale de a absorbi, prelucra și utiliza cu succes substanțele nutriționale. Daca mai ținem cont că, odată cu trecerea anilor – și mai nou, din cauza stilului de viața, chiar la și la tineri – apar tot felul de tendințe către afecțiunile dismetabolice ( sindrom metabolic, diabet ascuns, diabet zaharat, obezitate), ne dăm seama de ce – chiar și în perioada de post – trebuie să punem accent pe o buna selecție a alimentelor.

De obicei consumăm ceea ce ne place din ce avem la îndemînă, fară a ține cont (mulți dintre noi din lipsa de informații) dacă alimentele respective ne fac bine sau rău, ne țin în formă sau ne deprimă, ne ajută să ne menținem mai mult timp tinerețea și funcționalitatea organismului sau ni-l uzează prematur. Aceste lucruri periculoase se întâmplă și pe perioada postului! Ba chiar mai mult, în unele situații (îngrijorător de multe), aceste dezechilibre sunt accentuate în perioada de post! Și uitați așa – pentru foarte mulți dintre noi – postul, în loc să devină un obicei propice detoxifierii și depurării corpului, devine un motiv de stimulare a tulburărilor metabolice favorizând tendința către îngrășare, controlul deficitar al diabetului zaharat sau avansarea stării de prediabet (mai frecventă decât ne imaginăm) catre diabet și risc cardiovascular crescut.

Ce trebuie să facem din punctul de vedere al alimentației pentru ca în post să nu ne îngrăsăm sau să nu ne accentuăm tulburările metabolice preexistente, latente (ascunse) sau manifeste? Voi creiona la început niste reguli importante urmand ca, la final, sa dau un exemplu foarte clar de cum ar trebui construită o dietă care – pe deoparte – să acopere toate necesitățile macro și mai ales micronutriționale ale organismului iar – pe de cealaltă– să vă ajute să ieșiți cu un organism înfloritor, detoxifiat, depurat și mult mai sănătos din perioada de post!

Reguli:

  • Să nu cădem în capcana de a utiliza alimente care conțin excesiv glucide cu indice glicemic peste medie (pâine normală, unele paste de grâu, produse de patiserie și cofetărie din faină rafinată, cartofi în exces). O alternativă foarte buna în acest sens sunt variantele de paine și paste cu Teff care de obicei sunt bogate în fibre și au și un indice glicemic mult mai scăzut. Spre exemplu, cele produse de germanii de la 3 Pauly nu au nici gluten, fapt ce ajuta – la cei mai multi dintre noi – ca insulina secretată de pancreas sa-și ducă la bun sfârșit acțiunea.
  • Să utilizăm cât mai puține alimente îndulcitoare cu Indice Glicemic Crescut și Mediu precum zahărul, mierea, glucoza, siropul de orez sau de arțar și să ne îndreptăm atenția către îndulcitorii calorici cu Indice Glicemic Scazut (Low Glicemic Index) care deși conțin calorii ca și ceilalți – deci sunt sățioși – se obsorb greu din tubul digestiv în sînge fapt care împiedică apariția vârfurilor importante de glucoză în sânge care favorizează îngrășarea și apariția diabetului. Exemple disponibile în România: BIO NaturGreen Indulcitor Sirop de Agava cu Indice Glicemic Scazut, BIO NaturGreen Pulbere de Sirop de Agava cu Indice Glicemic Scazut (care și crește la copt), etc
  • Să nu neglijăm aportul de proteine (de origine vegetala în post) și de acizi grași nesaturați (în special polinesaturați de tip omega 3). Ne putem îndrepta atenția către pastele de soia de cea mai bună calitate (BIO Vitaquell Paste de Soia), laptele de migdale (BIO NaturGreen Lapte de Migdale imbogatit cu Calciu Marin Organic) și spre uleiurile vegetale de bună calitate, nerafinate precum cel de in, cânepă, rapița sau – ultima găselniță a dieteticii anti-aging actuale – uleiul BIO Vitaquell Omega 3 DHA. Acest sortiment de ulei dietetic vegetal foarte nou, aduce calitățile - chiar imbunatațite – ale uleiurilor de pește arctic.
  • Prăjirea - ca și modalitate de preparare a alimentelor – să fie folosită rar iar atunci doar cu uleiuri care au puncte de fumigație ridicate.
  • Trebuie să punem un accent deosebit pe verdețuri și legume crude, pe fructe de bună calitate și mai ales pe semințele germinate cu înaltă valoare nutritivă (precum cele de linte verde, fasole mungo, orez brun japonez, quinoa sau soia de la Flore Farm și Vitaquell), pe sucuri de legume și mai ales cate o porție pe zi din cele de iarbă verde de gâru/ orz recoltată la momentul conexiunii (Bio Rabenhorst Suc de Grau Verde incoltit WEIZENGRAS, Bio Rabenhorst Suc de Orz Verde incoltit BARLEYGRAS, etc.)
  • Foarte importante în alimentația zilnică de post sunt și semințele oleaginoase (caju, nuci, nuci pekan, nuci de para, semințe de cedru sau de pin, etc.) neprăjite și nesarate, de caliatate Raw Food daca este posibil. Cele mai înalt calitative disponibile atât la nivel mondial cât si la noi sunt cele de la Flore Farm Gmbh.

Exemplele de produse (denumirile comerciale) pe care le-am dat sunt – desi nu foarte scumpe - de cea mai înaltă calitate. Datorită profilului educațional și financiar al pacienților mei, prescriu preparatele (alimentele, alimentele funcționale și dietetice, suplimentele nutritionale, etc.) de cea mai înaltă calitate disponibilă actualmente la nivel mondial. Dacă – din motive financiare, religioase sau de comoditate – preferați unele de o altă calitate, vă rog sa le alegeți pe acelea cît mai apropiate ca și proprietăți de cele indicate de mine.

 

Ca și sfat general – atât pentru Dvs. dar mai ales pentru copiii din familie – încercați ca în masura posibilitaților să nu utilizați decît arareori alimente de tip fast-food, alimente ieftine și în general pe cele achiziționate din super-market-uri (sau similare ale acestora). Indreptați-vă atenția în special către magazinele mici ultraspecializate și boutiques-urile dedicate calității, chiar dacă aprovizionarea o să vă dureze puțin mai mult și o să cheltuiți ceva bani în plus. Sănătatea nu v-o mai întoarce nimeni! Paziți-o, atât cît vă stă în puteri pentru a nu regreta mai târziu!

Iată cum a-m construi – din punctul de vedere al alimentației – o zi de post care să aducă cu adevarat detoxifiere, depurare și pierdere în greutate:

  • Dimineața, pe stomacul gol, 125 – 150 ml de suc de iarba verde de grau sau orz (Ex. Bio RABENHORST Suc de Grau Verde Incoltit WEIZENGRAS)
  • Micul dejun: fie o porție de cereale integrale sau muesli cu o cească de lapte de migdale, fie – la cei hipersecretori cu grup sanguin 0 si la cei supraponderali - câte1 - 2 felii dintr-o paine de teff ( Ex. 3 PAULY Paine Fara Gluten cu Seminte si Teff) cu un pate vegetal și niște legume (roșii, castraveți, ardei gras).
  • Prânzul: o supă de legume și paste de soia sau o mancare /salată gatită din semințe germinate.
  • Cina: o salată verde (salată verde, laptucă, rucola, păpădie, untișor, baby spanac, etc.) cu mult ulei de buna calitate, nerafinat și în care să presărați 25 – 30 de grame de semințe oleaginoase neprăjite si nesarate.
De-a lungul zilei se pot consuma și cateva fructe (dar nu în cantități excesive) și mai ales sucuri de legume cu efecte depurative și detoxifiante (Ex. Bio RABENHORST Suc de Legume supuse partial Fermentatie Lactice). Uitați așa am configurat o dieta care impaca mai multe aspecte: este de post, este diversificata, vegana, detoxifiantă, depurativă, anti-aging și care favorizează pe termen lung fenomenele de sanogeneză pe care le produce organismul Dumneavoastră.

Bineînțeles că – dacă vă informați bine și țineți cu adevărat la sănătatea Dvs. respectându-vă sufletul, mintea și corpul – puteți afla extrem de multe varietăți din aceste alimente de cea mai bună calitate (pentru exemplu vizitați un site de profil, de unde să vă culegeți informațiile necesare. Ex. www.depozitbio.ro )

 

In esență trebuie să avem o grijă mare de sănătatea noastră privită ca și un întreg. Nu trebuie să interpretăm postul doar ca și o restrictie la alimente ci și o primenire a corpului și sufletului pentru că, așa cum a spus Sfantul Vasile: "Feriți-vă de a măsura postul cu o simplă înfrânare în ale mâncării. Cei ce se înfrânează de la mâncare, dar au purtări rele, se aseamănă Diavolului care, deși nu mănâncă nimic, nu încetează să păcătuiască".

Așa că, eu va doresc un real succes în tentativele Dvs. de a rămane mai tineri și mai sănătoși un timp cît mai îndelungat!

Dr. Albu Horatiu - Nutritie Ortomoleculara

Presedintele SRMO - Societatea Romana de Medicina Ortomoleculara

 

Bibliografie Selectiva

1.       Surse web: www.rabenhorst.de  ; www.naturgreen.es  ; www.3pauly.de ; www.floresfarm.com; www.vitaquell.de ; www.depozitbio.ro ; www.farmaciaortomoleculara.ro ; www.dsalud.com.

2.       Imunoslabirea: scaderea in greutate tinand seama de intolerantele noastre alimentare si de controlul glicemie. Dominique Rueff. Bucuresti - Ed. Spandugino, 2013

3.        Mai mult decat vindecarea. Dominique Rueff. Bucuresti – Ed. Spandugino, 2013.

4.       Sindromul Metabolic. Camelia Diaconu. Bucuresti – Ed. Medicala, 2011.

5.       Adevarul despre alimente, nutritie sanatoasa si diete – Ortodietoterapie. Gheorghe Mencinicopschi, Ioana Claudia Mencinicopschi, Cristina Campean. Bucuresti – Ed. Medicala, 2011.

6.       SuperAlimente Rx. Paisprezece alimente care va vor schimba viata. Dr. Steven G. Pratt, Kathy Matthews. Bucuresti – Ed. Curtea Veche Publishing, 2012.

7.       Studiul China. Dr. T. Colin Campbell, Thomash M. Campbell II. Brasov – Ed. Adevar Divin, 2011.

8.       Superalimente. David Wolfe. Brasov – Ed. Adevar Divin, 2012.

9.       Dieta DASH. Cum sa-ti reduci tensiunea arteriala si colesterolul fara medicamente. Mara Heller. Pitesti – Ed. Paralela 45, 2012.

10.     Ghid practic pentru Diabetici. Masuri preventive, tratamente, alimentatie corecta. Yves Mallette. Bucuresti – Ed. Humanitas, 2009.

11.     Vitamine si minerale pentru sanatate si longevitate. Antioxidantii. Frederic Le Cren. Bucuresti – Ed. Polirom, 2006.

12.     Hiperlipidemiile si stilul de viata sanatos. Prof. Dr. Ioan Dragan. Bucuresti – Ed. Bogdana.

13.     Indicele Glicemic. Concept-cheie in Dieta Montignac. Michel Montignac. Bucuresti – Ed. Litera International, 2009.

14.     Fitonutritie si fitoterapie. Eric Favre. Bucuresti – Ed. Alicat, 2005.

15.     The Fat Fact File. Fauser Vitaquell Research. Hamburg – Fauser Vitaquell Research 1999.

16.     Medicina Interna – Vol I, II si III. L. Gherasim. Bucuresti - Ed. Medicala, 1999.

17.     Diagnostic si Tratament in practica medicala. L. M. Tierney, M. A. Papadakis, S. J. McPhee. Bucuresti – Ed. Stiintelor Medicale, 2001.

18.     Harrison – principii de medicina interna. Editia a 14a. Colectiv de autori. Bucuresti – Ed. Lider, 2001.

19.     Vindecari miraculoase cu Iarba de Grau. Steve Meyerowitz. Bucuresti – Ed. Benefica, 2011.